söndag, september 28, 2008

Bokmässan

Jag vill börja med att prisa höstdagjämningen. Denna ceremoni blev i mitt tycke mycket lyckad och jag ser tillbaka på den med en skön kännsla av välbefinnande.

För det andra var jag nyligen på Bok- & biblioteksmässan i Göteborg. Jag träffade där några kvinnor som börjat skriva böcker för barn vars mening är att krossa fördommar och introducera barn till dagens verkligheter med klassiska sagotema. Den första bok de gett ut, på förlaget Sagolikt Bokförlag, heter Princessan Kristalla och handlar om en princessa som upptäcker att hon älskar en av folket. En flicka av folket… Intressant. På Neinas inrådan vill jag vädja till dem: skriv en bok om paganer. Fastna inte i stereotypen att alternativ religion måste vara muslimsk!

Bilderna i deras bok är färgrika och definitivt bättre än många andra barnböcker av idag, men om sanningen skall fram var nog kvalitén något skiftande. Hur som helst är det ett intressant projekt, som jag hoppas kommer leda till fler intressanta barnböcker framöver.

--- Signe Dig ---
/ | \ Taran

Ps Läs min artikel på The TwilightShadows för mer om hur bokmässan var samt en del bilder.

Inga kommentarer: