tisdag, september 30, 2008

balans

Var Mabonritual var harlig! Karngruppen samlades for att markera skiftet fran sommar till host. Vi stod kring elden, under eken, och jag kande att jag har sadan tur som har Hyllebar! Jag sade nagra ord om balans, ord som jag kanske sjalv maste lyssna till lite narmare! Det har varit ett underbart och underligt ar sahar langt, jag tror inte jag ar ensam om att uppleva det sa. Varlden, aven den paganska, forandras, och kanslan att marken gungar mer an vanligt under fotterna ar svar att skaka av sig. Flera Elders har gatt bort i ar, och bland personer som statt i de framre leden har det pa senare tid funnits en trend att soka sig bort fran paganismen till nagon av de storre religionerna. Varfor? Ar det en tillfallighet eller ett tecken pa att nagonting fattas de paganska rorelserna? Detta har tidigare behandlats har pa bloggen och jag tror vi kommer att aterkomma till det igen.

Balans.

Inre och yttre. I arstidernas skifte ser jag skiftet mellan intensiv aktivitet och stillhet. Nu ar tid for vila, vi ser vaxter och djur omkring oss bulla upp och burra upp sig infor vintern. Sjalv ska jag bulla upp genom att fylla forraden med te och choklad samt grava fram extra soffkuddar och filtar for att skapa varme i kylan, bunkra vaniljdoft- och bivaxljus for att lysa upp i det kompakta host- och vintermorkret, skamma bort mig sjalv med vinterblommande kruvaxter och ett exemplar av boken Vinterns goda ting for att forsakra mig om att mina sinnen inte forsloas och att jag aven den graaste novemberdag, da traden star och huttrar utanfor fonstret och mest ser ut som om de ville liksom faglarna flyga soderut, har farg och form - lukter smaker texturer- nara till hands i mitt hem. Sa att man inte forlorar hoppet... Lucia ar en hogtid som jag firar med gladje, en harlig ljusets och hoppets dag mitt i det morkaste, kallaste. Lucia eller Lucifer ljusbringaren.

Ljus och Morker. Sahar kring equinoxen ar det manga som funderar, direkt eller indirekt, kring  denna "uppdelning" och dess inverkan pa oss manniskor. Wiccanska forfattaren Dianne Sylvan
diskuterar pa sin blogg veganism sprungen ur ickevaldsbegreppet ahimsa:

"What I have learned this year is this: the concept of ahimsa cannot just apply to animals, or to exploited populations, or to the homeless or to anyone in need of compassion in action. It must also apply to ourselves. Many of my decisions, from eating unhealthy animal products to stubbornly turning away from that which is good for me, stem from a pathological need to commit violence to myself. But violence cannot be contained. Someone who kicks puppies will eventually hit people. Someone who harms herself, even passively, loses the compassion that guided her to leave off the consumption of animals in the first place. We become inured to violence in any form, and eventually it leaks into our lives from all angles." 

Intressant! Som pagan stravar jag sjalvklart efter att vara medveten om den inverkan mina val har pa varlden. Jag vill leva etiskt! Men jag tror inte att det gar att leva utan att orsaka skada, och jag ar inte overtygad om att detta nodvandigtvis ar "ont". Jag ater kott ibland och flyger da och da. Samtidigt har jag inget korkort, aker kollekvivt, koper fairtrade choklad sa ofta jag kan, och alltid atervunnet, oblekt toalettpapper. Vissa skulle saga att det ar helt meningslost att jag gor dessa relativt sma saker, men det ar det inte. Det handlar om balans. Den underbara T. Thorn Coyle skriver pa sin blogg 

"I often say that every time we inhale, we are breathing in life force, and every time we exhale, we are breathing out connection to all living things. I experience this as scientific fact and as spiritual truth. I also know that every time we inhale, something is dying. Something microbial, but something, nonetheless. Every time we eat, we are killing something. We can try to reduce harm in our eating practices, but we also can come to grips that death is part of life, and that is just how cycles go."..."We shall harm. It is inevitable. And we shall also heal. We shall engage in the whole messy, glorious process of living as embodied creatures on this gorgeous planet. We shall make mistakes and do well by others. We shall make choices and deal with the consequences."

Balans!

3 kommentarer:

Taran sa...

Så sant så sant. Även om vissa filosofer talar om "the repugnant conclusion" ie. att det bästa för alla varelser vore att utrota alla människor… Men personligen håller jag med om att tanken på att vi skulle kunna leva ett liv "dhelt etiskt och utan åverkan" är utopi av det mer fantastiska slaget. Liv kräver död, och död ger liv. Vi som är paganer borde förstå detta väl. Den etiska biten bör, tror jag, snarare ligga hur denna cirkel av liv och död går till. Jag ställer mig eg. kritisk till Diane Sylvans uppfattning. Att veganism skulle vara undantagen "vålföring" är för mig en absurd tanke. Det enda de gör är att legitimera en sorts våld baserat på deras uppfattning om vad som är liv och hur man får förgripa sig på det.

Vill man hårddra det kan man lika gärna siga att någon som slår på blommor förr eller senare kommer att slå en människa också. Som vanligt tycker jag att T. Thorn Coyle är mer vettig. Precis som hon säger, menar jag att etiken ligger i att göra val och stå för konsekvenserna.

Taran

Ps. Skall vi skramla till ett svenskt tangentbord till dig… ;)

Neina sa...

När jag läser här är jag så stolt att få vara era vänner, umgås med era berikande tankar, ställa allt på sin spets, låta vågskålen väga ner på andra sidan igen, eller stå och balansera i harmoni en stund... Flöde och balans. Flöde: liv och död och liv igen...

Personligen har jag skrikande och sprattlande, protesterande, kommit till ro med uppfattningen att liv och död måste båda få finnas. Jag har så länge jag kan minnas, varit helt inriktad på ljus, liv, skapande, flytt död, förstörelse, mina mörka sidor. Det var Emma Restall Orr som ryckte bort mattan från under mig, vilket ledde till en lång och reflekterande process. Nu har jag som sagt kommit till ro med att båda aspekter måste finnas. Ont och gott är bara det i NÅGONS synvikel.

Men låt oss spara lite krut till Dödens högtid, Samhain, som kommer snart nog... ;-) och låt oss vila i balansens stund.

Tack vänner!
Floreat
neina

Em sa...

Ja visst ar det harligt att ha sa fina, kloka vanner! Kram pa er!

Taran: mitt tangentbord ar frustrerande, men det funkar nagorlunda.. fast visst det kan bli lite missforstand ibland. till exempel skulle jag, tills jag fixar svenska bokstaver, akta mig for att t. ex. skriva att jag ska hora pa en konsert. :S

Neina: Jag njuter verkligen av denna tid av balans, men ser ocksa fram emot Samhain! Yiiiippppeeee!