måndag, januari 02, 2006

fantastisk yule!

Vi hade ju bestämt sedan länge att göra något vid vintersolståndet förstås. Trots att folk pluggar och jobbar både den dagen och dagen efter. Så jag tycker vi ska vara riktigt, riktigt stolta över vad vi lyckades åstadkomma! Vi hade som sagt en fantastisk yule: vi var till och med så organiserade att vi träffades en gång innan och bestämde saker! Och det gjorde susen. (Men visst, det är inte alltid läge för sånt, ibland behöver gruppen vara just det ställe där man slipper saker att göra.)
Vi skulle träffas vid eftermiddag-kväll hos oss och jag fick brått. Jag andligen högtryckstvättade rummet vi skulle vara i - hade inte tid att traska omkring med heligt vatten och rökelse några varv! Precis när folk kom rådde viss förvirring. Till slut hamnade vi där vi skulle vara och kunde börja tillverka våra kransar, i skenet av levande ljus och med bra musik på. Var och en vävde in sitt i sin krans. Vi skulle kröna oss själva till Något vi bestämt, och vi ville dessutom hedra varandra med en titel var. Någon krans var av idegran, någon av buxbom och mimosa, någon av gran, blåbär och löv, en med murgröna, och flera med fina band.
Vi ordnade det riktigt fint i rummet (det var rätt kalt så där var inte mycket som distraherade och vi kunde vräka på med levande ljus!) och vi hade var sitt väderstreck med altare och ett i mitten. Det blev väldigt stämningsfullt direkt. För mig var det som att komma hem. Så brukar det vara med det var särskilt starkt. Skogsflickas ord ringde extra starkt för mig: To Die to Be Reborn...
Så krönte vi varandra, och viktigast, oss själva. Vi krönte oss till Oss Själva, till dem vi verkligen är. Och magiskt nog växer vi hela tiden. Det var starkt, jag använder det ordet igen, jag vet men det var det. Och så fick vi dansa, vi som ville, eller meditera eller vad... Härligt...
Efter en värdig avslutning gick vi upp och hade yule-bord. Alla hade ansträngt sig extra, det märktes! Vi nästan storknade på ett bra sätt.
Allt detta leder fram till... vårens aktiviteter och hyllebärs framtid. Vi kommer att *snyft* befinna oss på lite olika geografiska områden snart, och om några månader sprids vi ännu mer. Så vi har börjat diskutera hur vi ska gå vidare. Klart är att vi står starkare nu än NÅGONSIN och det kommer nog bara att bli BÄTTRE! Planen är att vi ska välja vissa mål vi var och en vill uppnå och så hjälps vi åt att stötta varandra med utvecklingen. Och... med vårt fantastiska startskott, kröningen, kommer detta att leda fram till någon sorts ännu större hedrande av vårt arbete och vad vi uppnått. Vi pratar också om den långsiktiga framtiden. Kanske Hyllebär kan ses som en familj där vi har vissa gener gemensamt och var och en har vissa som är unika, och att vi verkar för att främja paganska intressen på våra olika sätt. Eller lite som ett Alma Mater. Själv drömmer jag om att ha en 'kursgård' (hoppas ni också vill!) för paganer, med kurser, förlag, hjälp att förmedla relevanta kontakter, egen odling, retreat, någon sorts sanctuary, bibliotek och allt vad man kan tänka sig. Jag vet i alla fall att jag tänker inte vara hobbypagan. Jag lever ju för Henne alltid.

Inga kommentarer: