söndag, april 12, 2009

Bokhandelns klassificering

Förra året vid den här tiden var jag i Edinburgh på en harpfestival, men hade också tid att gå lite i stan. I en av de större bokhandlarna, en kedja, såg jag i hyllorna att de hade dels den ockulta/new age- hyllan, sedan hade de 'Paganism' tillsammans med de andra religionerna, i bokstavsordning! Jag var överlycklig, att se skylten: "Paganism - see Religions", och sedan buddhism, christianity, islam, judaism, et c., paganism. Och där var ett bra urval, seriösa böcker av seriösa författare.

Den här gången, ett år senare, när jag var där - fanns ingen avdelning med 'Paganism' i religionshyllan. Jag tittade i den ockulta/new age-hyllan, och där fanns lite, lite. Den enda, enda seriösa författare som fanns representerad var Doreen Valiente, med en bok. Annars var det spöken, medium, konspirationsteorier, aliens, spells, vampyrer, allt sådant, men inget annat...

Jag frågade till och med killen i kassan (han var mycket hjälpsam), förklarade att för en tid sedan hade jag sett en avdelning med 'Paganism' i religionhyllan, men jag såg den inte nu. Han var förstående och sa att naturligtvis borde de böckerna inte vara någon annan stans än där, och det var ju märkligt att där inte verkade finnas någon sådan avdelning. Han kollade till och med i databasen, om det fanns böcker under ordet 'paganism' - men nej. Bokhandeln har alltså tagit bort klassificeringen 'paganism'. Dessutom har de inte några ordentlige böcker - jag frågade specifikt efter vissa författare, men de hade inte något.

Det hela var mycket intressant. Ett exempel på prioriteringar. Vart är vi på väg, när avdelningar om paganism i bokhandeln försvinner, och de få böcker som finns är tillsammans med böcker om spöken och aliens???

2 kommentarer:

Ceriadwen sa...

Hmmm... Nej, det var ingen rolig utveckling. Snarare hade man väl hoppats på det motsatta!

Tobias Vemmenby sa...

Verkar vara något som pågår. Vet inte vad exakt:

Artikel 1 Artikel 2