lördag, september 22, 2007

Internationella fredsdagen

För sent såg jag att idag - tekniskt sett igår - var det internationella fredsdagen... Men det är ALDRIG för sent att påminnas om fred. Om du missade gårdagen, som jag, gör din egen fredsdag, på ditt eget sätt. Det är ett jättestort ämne, men lyckligtvis sprider sig även de minsta droppar i ett jättehav som ringar på vattnet...

Med detta kryptiska menar jag, att det till synes lilla som du och jag kan göra för världsfreden, om så bara en attitydförändring, att försvara någon i en diskussion, att gå till en lugn plats och be för fred, att själv utstråla fred - sådant räcker lång väg och det är egentligen hos dig och mig som fred på jorden börjar. Varje gång jag bestämmer mig för att inte döma ut någon eller några, varje gång du bestämmer dig för att inte spä på hat och missförstånd, varendaste liten gång du och jag ler mot en medmänniska så att vi förstår att det är det vi alla är, medmänniskor - då bygger vi grunden för fred. Eller hur?

Adressen till sidan som påtalade datumet: http://www.gratefulness.org/calendar/detail.cfm?id=117

Fred och vänskap
neina

1 kommentar:

Åsa sa...

Hej Neina!

Jag visste inte om att det var internationella fredsdagen! Men jag håller med dig fullständigt i det du skriver, att vi alla kan göra något. Även det till synes lilla har ju betydelse. Ett leende, ett vänligt ord kan förgylla vardagen för vem som helst. :-)

Tycker dina ord var väl valda och mycket träffande! För visst börjar det med en själv...

Fredshälsningar,
Måndotter.